Clean | James Dawson | Recensie | So Many Pages

Recensie: Clean

Deze recensie van Clean is geschreven door Laura. Wil je meer van Laura zien? Volg haar op haar blog of op Instagram

Clean - intekst foto

Realistisch verhaal over een afkickproces

Clean verteld het verhaal van Lexi, iemand met een drugverslaving. Op een dag wordt ze wakker in de auto van haar broer en hij brengt haar naar een centrum voor residentiële hulpverlening. Hier moet ze van haar drugsprobleem af geraken, maar tegelijkertijd leert ze ook nieuwe mensen en zichzelf kennen.
Het eerste dat opviel in dit boek was dat het geen hoofdstukken bevat, maar toch is het verhaal op een bepaalde manier ingedeeld. De indeling is gebaseerd op de stappen om te kunnen afkicken, stap 1 is bijvoorbeeld “Toegeven dat ik een probleem heb.” Het is al interessant om te weten welke stappen er zijn, maar voor het verhaal is het ook leuker om te volgen als je weet in welke stap Lexi zich op dat moment bevindt.

Lexi is het hoofdpersonage, maar er zijn nog genoeg interessante andere personages, waaronder de mensen die ze leert kennen tijdens haar afkickproces. Al deze mensen hebben een verslaving, maar deze verslaving is niet altijd drugs. Ik vond het echt mooi dat dit in het boek werd besproken omdat er verslavingen bijzitten die niet meteen aan een verslaving doen denken (bijvoorbeeld eten) en het zo toch ook aandacht krijgt.

Het verhaal wordt volledig verteld vanuit Lexi. Je leest mee hoe zij haar volledige afkickproces ondergaat, zowel wat er tijdens gebeurt als wat er voor is gebeurd. Lexi is natuurlijk een tiener met eigen interesses, waaronder mode, ze beschrijft kleding dan vaak ook aan de hand van het merk van het kledingstuk. Indien je niet thuis bent in de mode wereld kan dit verwarrend overkomen. Verder zijn er af en toe verwijzingen naar films of boeken, ook hier geldt dat als je het boek of de film niet kent, je waarschijnlijk niet snapt waar ze het overheeft. Wel maken deze verwijzingen Lexi een realistisch karakter, want in het echte leven verwijst iedereen ook wel eens naar hun interesses.

Clean gaat over een afkickproces en is vooral bedoeld om aan de lezer een beeld te geven hoe z’n proces eruit kan zien. Het verhaal is niet spannend, maar dat is ook niet nodig voor dit verhaal. Het geeft weer hoe iemand met een verslaving kan reageren op bepaalde zaken, wat vaak anders is dan hoe iemand normaal zou reageren. Hierdoor kan het wel moeilijker zijn om je in te leven, maar indien je echt eens wilt weten hoe een afkickproces eruit kan zien is het dit zeker waard.

Clean neemt je mee in het hoofd van Lexi, een tiener met een drugsprobleem. Je leest over de verschillende stappen tijdens het afkickproces en je leert meer over wat een verslaving werkelijk inhoudt. Het boek is zeker aan te raden indien je in dit onderwerp geïnteresseerd bent.

Recensie geschreven door Laura:

Ik ben Laura en mijn hobby is lezen. Ik hou ervan om over boeken te praten en om recensies te schrijven, daarom ben ik met een boekenblog en een Bookstagram gestart. Hierin deel ik graag mijn mening over gelezen boeken.  Wil je meer van Laura zien? Volg haar op haar blog of op Instagram

Wist je dat So Many Pages een boekenbox heeft met Young Adult boeken zoals Clean? Elke maand het leukste boek, exclusieve goodies en persoonlijke note van de auteur! Klik hier voor meer informatie.

Rage and ruin voorkant

Recensie: Rage and ruin

Jennifer heeft het met dit boek weer gepresteerd om een geweldig verhaal neer te zetten. Ondanks dat het alweer het tweede boek in deze serie, en 6e boek in deze wereld is, weet ze het toch voor elkaar te krijgen om elke keer weer een geheel nieuw plot toe te voegen.