Unsinkable | Lotte van den Noort | Recensie | So Many Pages

Recensie: Unsinkable

Deze recensie van Unsinkable is geschreven door Laura. Wil je meer van Laura zien? Volg haar op haar blog of op Instagram

Unsinkable - intekst foto

Wat als de ramp van de Titanic geen ongeluk was

Kitty heeft een droom, samen met haar verloofde naar Amerika gaan en daar een nieuw leven beginnen. Ze is dan ook heel enthousiast als ze een artikel in de krant ziet staan waar er kamermeisjes worden gezocht om te werken op te Titanic. Ze neemt deze kans graag, maar vlak voor de Titanic zou vertrekken, waarschuwt haar broer haar, de Titanic zal Amerika niet halen.

Het verhaal van de Titanic, het onzinkbare schip is gekend, maar over de jaren heen zijn hier complottheorieën over gemaakt. Unsinkable verteld het verhaal van een van deze theorieën. Deze wordt zo realistisch verteld dat het iedereen kan overtuigen dat het mogelijk geweest zou kunnen zijn, al moet je natuurlijk zelf kiezen of je dit wel of niet gelooft.

Het verhaal van de Titanic is bekend, en dus ook weten we de afloop van het verhaal al. Dit neemt niet weg dat het verhaal niet spannend is, want het verhaal volgt Kitty, een kamermeisje van de Titanic. Dit geeft een nieuw perspectief op het verhaal, want nu wordt er verteld hoe de omstandigheden van het personeel waren tijdens de reis.

Kitty is een sterk personage. Ze is vroeger haar status verloren en haat het soms nog dat ze nu een bediende is in plaats van dat ze bedienden heeft. Ze weet wat ze wilt en laat niemand daar tussen komen. Ze is naïef en maakt soms slechte en af en toe onrealistische keuzes. De verschillende gebeurtenissen in haar leven hebben ook duidelijk een effect op haar, wat maakt dat ook zij mee veranderd.

Ik had nog nooit van deze complottheorie gehoord, wat het zelfs nog interessanter maakte om te lezen. Ook staat dit boek vol met gekende informatie over het schip. De data die gebruikt zijn zijn hetzelfde als de echte ramp, er staan een aantal afbeeldingen in en een aantal personages hebben ook echt bestaan. Het is duidelijk dat er voldoende onderzoek is geweest om dit verhaal zo realistisch mogelijk te maken.

Unsinkable is het gekende verhaal van de Titanic, maar gebaseerd op een van de complottheorieën. Het hoofdpersonage Kitty is sterk uitgewerkt en maakt een mooie groei mee doorheen het verhaal. Het gebruik van gekende informatie, maakt het verhaal zo realistisch dat het niet moeilijk is om deze complottheorie voor mogelijk te houden. Je hebt zelf de keuze om deze theorie te geloven of niet. Zelf wil ik niet geloven dat deze theorie waar is, maar het verhaal is toch wel heel overtuigend.

Recensie geschreven door Laura:

Ik ben Laura en mijn hobby is lezen. Ik hou ervan om over boeken te praten en om recensies te schrijven, daarom ben ik met een boekenblog en een Bookstagram gestart. Hierin deel ik graag mijn mening over gelezen boeken.  Wil je meer van Laura zien? Volg haar op haar blog of op Instagram

Wist je dat So Many Pages een boekenbox heeft met Young Adult boeken zoals Unsinkable? Elke maand het leukste boek, exclusieve goodies en persoonlijke note van de auteur! Klik hier voor meer informatie.

Rage and ruin voorkant

Recensie: Rage and ruin

Jennifer heeft het met dit boek weer gepresteerd om een geweldig verhaal neer te zetten. Ondanks dat het alweer het tweede boek in deze serie, en 6e boek in deze wereld is, weet ze het toch voor elkaar te krijgen om elke keer weer een geheel nieuw plot toe te voegen.