In De Weyward-Vrouwen neemt Emilia Hart ons mee in een krachtig verhaal over drie generaties vrouwen die door de geschiedenis heen worden bestempeld als heksen. Met een mix van historische elementen en pittige thema’s weet Hart een complex en meeslepend debuut neer te zetten.
‘De Weyward-Vrouwen’ is een boek dat draait om familie, de positie van vrouwen, en de druk van de maatschappij op vrouwen. In dit boek pluist Emilia Hart de meest bekende vooroordelen over heksen uit en geeft een eigen draai aan alles wat we tot dusver over heksen weten. Ze schrijft daarmee een pakkend verhaal vol historische elementen en pittige thema’s.
Het verhaal volgt drie vrouwen uit dezelfde familie, elk in een ander tijdperk. In 2019 vlucht Kate Ayres weg van haar gewelddadige partner Simon en vindt een toevluchtsoord in het huisje dat ze van haar oudtante heeft geërfd. In 1942 worstelt de jonge Violet met haar liefde voor wetenschap en dieren, die door haar dominante vader als ongepast worden beschouwd. En in 1619 staat Altha Weyward terecht voor hekserij. Deze verhaallijnen zijn diep verweven met elkaar en onthullen de kracht en het lijden van vrouwen door de eeuwen heen.
Drie vrouwen, drie stijlen, één verhaal
Hoewel Kate, Violet en Altha worstelen met vergelijkbare thema’s – zoals mannen die hen willen beheersen, onbegrip en de gevolgen van trauma – voelt het verhaal nergens herhalend aan. Een handige gimmick die Emilia gebruikt is dat ze drie verschillende schrijfstijlen gebruikt om de verhalen van de vrouwen te onderscheiden. Altha’s hoofdstukken zijn geschreven in de ik-vorm en verleden tijd, Violet’s in de derde persoon en verleden tijd, en Kate’s in de derde persoon en tegenwoordige tijd. Dat geeft elk personage een eigen stem en maakt het verhaal dynamisch, zelfs al zijn er duidelijke overeenkomsten in hun ervaringen. Het is een slimme keuze die niet alleen voor afwisseling zorgt, maar ook inhoudelijk betekenis krijgt. Hoe precies? Dat ontdek je pas als je het boek leest.
Met een verhaal dat doordrenkt is van hekserij en vooroordelen, laat Hart zien hoe groot de invloed van de maatschappij kan zijn op jonge vrouwen. Het maakt hen onzeker over zichzelf en geeft hen soms het gevoel dat er geen uitweg is. Toch weet ze dit alles te vertellen op een manier die toegankelijk blijft en je als lezer raakt. Ook weet ze de spanning steeds verder op te bouwen, waardoor je als lezer nieuwsgierig blijft naar hoe hun levens zich ontwikkelen en uiteindelijk samenkomen. Hoe zal het aflopen met deze drie vrouwen?
De heks als symbool en werkelijkheid
Een bijzonder aspect van het boek is de manier waarop Hart het concept ‘heks’ benadert. Ze verkent hoe vooroordelen en beschuldigingen tegen vrouwen – of het nu om onafhankelijkheid, kennis of eigenzinnigheid gaat – door de tijd heen hebben geleid tot de stigmatisering van hen als heksen. Dit doet ze door historische verwijzingen, zoals naar James I’s ‘Daemonologie’, en subtiele knipogen naar literatuur, zoals de Weyward-zusters uit Shakespeare’s ‘Macbeth’. Tegelijkertijd weeft ze een bovennatuurlijk element door het verhaal. Hoewel veel gebeurtenissen een logische verklaring hebben, blijft er genoeg ruimte voor mysterie: zijn de Weyward-vrouwen daadwerkelijk ‘heksen’ of is dit slechts een metafoor?
Een duister verhaal met hoopvolle tonen
De grimmige thema’s in het boek worden genuanceerd door een hoopvolle ondertoon. Ondanks de obstakels die de vrouwen moeten overwinnen, belooft het verhaal een bevredigend einde. Of dat zo is, dat zal je zelf moeten oordelen.
Het is een verhaal met een volwassen toon en ruimte voor trigger warnings. Houd je niet van huiselijk geweld, verkrachtingen, ongewenste zwangerschappen, zelfopgewekte miskramen, en mannen die de volledige controle over hun vrouw of dochter proberen af te dwingen, dan kan je dit boek beter laten liggen. Vind je dit juist interessante thema’s, zeker wanneer er een goed einde aan vast zit, dan is dit boek wat voor jou.
Voor wie is dit boek geschikt?
‘De Weyward-Vrouwen’ is Emilia Hart’s debuut en terechte prijswinnaar van de Goodread’s Choice Award. Een aanrader voor liefhebbers van historische fictie met een vleugje hekserij, boeken die zware thema’s niet uit de weg gaan, en verhalen waarin de kracht van vrouwen en de verbinding tussen generaties centraal staan. Emilia Hart ontleed wat het is om een ‘heks’ te zijn en geeft in dit boek een frisse en boeiende kijk op oude clichés. Een uitstekend verzorgd boek van Uitgeverij Mozaïek, dat nieuwsgierig maakt naar wat Emilia Hart in de toekomst nog meer te bieden heeft.
Over de auteur
Vanne is recensent, cosplayer, fervent D&Der en geocacher. Ze heeft met haar kostuums 6 prijzen in de wacht gesleept, model gestaan voor striptekenaars, geld ingezameld voor goede doelen en gejureerd. Ze is de officiële Elsje (van de stripverhalen door Gerben Valkema en Eric Hercules). Ze spaart boeken geïnspireerd door de werken van Jane Austen. Verder probeert ze al jaren af te kicken van de cosplay, maar is inmiddels een cosplay mama.