Recensie - Emily Wilde's Encyclopaedia of Faeries - Heather Fawcett | Ontdek ze bij So Many Pages

Recensie – Emily Wilde’s Encyclopaedia of Faeries – Heather Fawcett

Facebook
Twitter
WhatsApp
Pinterest
Recensie Emily Wilde’s Encyclopaedia of Faeries_

Emily Wilde doet onderzoek naar de wondere wereld van verschillende elfenrijken. Ze reist af naar het ijskoude Hrafnsvik om haar levenswerk – een complete encyclopedie over Faeries – af te ronden. Echter, waar Emily zo goed is in het verbinden met elfen, is ze zo slecht in het contact maken met mensen. Ze is dan ook even uit het veld geslagen wanneer Wendell Bambleby, een hoog aangeschreven onderzoeker naar elfen en een oude vriend van Emily, ongevraagd voor haar neus staat. Hoe meer onderzoek ze samen verrichten, hoe vaker Emily zich afvraagt of Wendell wel is wie hij zegt dat hij is.

Heather Fawcett heeft met het schrijven van haar boek een wereld gecreëerd, die zo gedetailleerd is dat ik me soms heb afgevraagd of ze zelf in Emily Wilde’s voetstappen heeft gelopen. Als ik een mooie boom passeer, verwacht ik bijna Bambleby tegemoet te lopen. Dat geeft wel aan dat het verhaal sterk is, dat ze heeft verteld.

Een krachtig, introvert personage

Wat heerlijk om als lezer avonturen te beleven met een krachtig, introvert personage. In een maatschappij waar de nadruk ligt op extraverte kwaliteiten, vind ik het mooi om te lezen dat Fawcett juist een introvert karakter als hoofdpersonage heeft gekozen. Ze heeft introversie onder woorden gebracht zoals het is. De kwaliteiten en de minder sterke kanten. Net zoals ieder ander mens dat ook heeft. Emily Wilde denkt analytisch en kijkt naar de kleine details in de wereld, wat haar zo sterk maakt in haar professionele rol en in het bestuderen van elfenrijken. Als het over haar diepgaande interesses gaat, kan ze hierop uitstekend anticiperen. Ook heeft ze haar journal altijd bij zich om alle bevindingen te noteren. In de communicatie met de gemeenschap van Hrafnsvik is ze echter minder sterk. Ze komt wat klunzig over in haar woordgebruik en ze vindt het lastig om mee te praten over ‘ditjes en datjes’.

Wanneer Bambleby in beeld komt, wordt het nog interessanter. In de interactie tussen Emily en Wendell komen vermakelijk de verschillen naar voren tussen Emily’s introversie en Wendell’s extraversie. Er is een moment dat Emily even niet in haar notitieboek kan schrijven door onvoorziene omstandigheden. Wendell neemt het schrijven in Emily’s journal dan voor korte tijd over. Dit vond ik erg goed geschreven. Wendell’s energie, humor en persoonlijkheid maken hem uitermate interessant om te doorgronden. Voor mij was het ook een frisse toevoeging aan alle hoofdstukken dat Emily aan het woord was.

Ik was dan ook teleurgesteld, toen ik erachter kwam dat Wendell’s overname van korte duur was. Voor mij ligt hier een gemiste kans. Ten eerste, omdat Wendell’s rol in het verhaal veranderd en belangrijker wordt voor het verhaal. Ik had het interessant gevonden om vanuit hem te kunnen lezen wat dit met zijn gedachten en emoties deed. Ten tweede, omdat de manier waarop Emily in het journal schrijft voor mijn gevoel opeens saaier was geworden. Had het niet leuk geweest als Emily en Wendell elkaar af bleven wisselen, omdat het twee uitersten zijn? Ik vind van wel. Dit heeft voor mij bepaald dat ik het eerdere en verdere verloop van het boek minder pakkend geschreven vond. Het was voor mij een kritiek keerpunt als lezer, die benadrukte dat de vorderende bladzijden niet beter werden.

Inrichting van het verhaal

Zoals hierboven al een beetje verklapt is, is het boek geschreven alsof het Emily’s notitieboek is. Dit wordt ook duidelijk onder woorden gebracht: “… as I write…”. Dit geeft als lezer snel het gevoel dat je door Emily’s ogen kijkt, wat inleving vergemakkelijkt. Echter de voetnoten in het verhaal voelen voor mij overbodig. Ik snap dat het bij de context van een encyclopedie past, maar de voetnoten leidden mij eerder af dan dat het mijn aandacht bij het verhaal vasthield.

Onverwachte spanningsmomenten

De schrijfstijl van Fawcett is liefelijk en knus. De winterachtige omgeving gaf mij al snel een ‘ik-wil-graag-met-een-dekentje-op-de-bank-gevoel’. Ze geeft vele details, waardoor het simpel is om de wereld die zij omschrijft voor je te kunnen zien. Ik had verwacht dat deze zachte schrijfstijl weinig spanning zou kunnen bevatten. Maar dat had ik gelukkig mis. Vanuit onverwachte hoeken sprankelt Fawcett wel wat spanningsmomenten over het verhaal, zoals de waanbeelden die duistere Faeries veroorzaken. Dat heeft mijn interesse gewekt.

Dit boek is een aanrader voor liefhebbers van boeken over elfenrijken of voor lezers van ‘knusse boeken’. De wereld die Fawcett heeft beschreven, is het waard om een kijkje in te nemen en zelf te ervaren of het bij je past.

Over de auteur
Placeholder_profile

Tilana Akker is een creatieveling. Ze schrijft thrillers en leest zoveel mogelijk boeken in haar vrije tijd. Woorden brengen haar kippenvel. ‘Elk boek dat je aanspreekt of bijblijft, komt jou een persoonlijk stukje wijsheid brengen’. Daar is ze van overtuigd. Met het schrijven van recensies en blogs hoopt ze deze boodschap aan anderen door te geven.

Alle artikelen van Tilana →

Heb je deze posts al gelezen?

Recensie: ‘The End Crowns All’ – Bea Fitzgerald

De Britse Bea Fitzgerald kwam vorig jaar uit met een ge-wel-dig debuut. Girl, Goddess, Queen werd in no time één van mijn favoriete boeken. Het werd dus uitkijken geblazen naar haar volgende boek. En dat is er sinds vorige maand: The Ends Crowns All (De Vloek van het Orakel in het Nederlands). Ook dit is opnieuw een Griekse mythologie retelling. Waar GGQ over Persephone and Hades ging, koos Fitzgerald er deze keer voor om een enemies-to-lovers liefdesverhaal te midden van de Trojaanse oorlog te vertellen. Hoofdrolspelers zijn Helen(a) en Cassandra.

Recensie: ‘Leather & Lark’ – Brynne Weaver

Leather & Lark is het tweede deel van de Ruinous Love Trilogy, geschreven door Brynne Weaver. Het boek is in principe losstaand van het eerste deel “Butcher & Blackbird” te lezen, maar dan mis je wel wat achtergrond bij een aantal van de personages in het boek. De hoofdpersonen uit dit tweede deel komen namelijk als bijfiguren al voorbij in Butcher & Blackbird.

Recensie banner agggtm

Recensie: ‘Good Girl’s Guide To Murder’ – Holly Jackson

Vijf jaar geleden werd het kleine stadje waar de hoofdpersoon van Good Girl’s Guide to Murder, Pippa Fitz-Amobi, woont opgeschud door de moord op Andie Bell. De zaak is al lang gesloten: Sal Singh, haar vriendje heeft de moord gepleegd. De politie weet dat. En iedereen in het dorp ook. Pippa is daar echter niet zo zeker van.

Toegevoegd aan winkelwagen

Het product is succesvol toegevoegd aan je winkelwagen!